TANJUNG MALIM, 14 Jun – Sektor pendidikan di Sarawak memerlukan pendekatan inklusif dan menyeluruh bagi memastikan semua program mendapat peluang yang seimbang, kata Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg.
Beliau berkata, pendekatan sebegini penting bagi meningkatkan mutu sistem pendidikan serta pembangunan kemahiran yang selari dengan keperluan semasa dan masa depan.
“Penggunaan teknologi dalam pendidikan kini menjadi satu keperluan, terutama dalam era pasca pandemik. Namun, cabaran utama yang dihadapi ialah jurang digital yang ketara antara kawasan bandar dan luar bandar,” katanya dalam teks ucapan yang dibacakan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak, Datuk Dr Annuar Rapaee semasa Dialog Inspirasi Pendidikan Sarawak anjuran Persatuan Jalinan Anak Sarawak Universiti Pendidikan Sultan Idris, hari ini.
Mengulas lanjut, beliau berkata, Sarawak perlu mencari penyelesaian bagi memastikan semua sekolah di wilayah itu mendapat akses kepada teknologi yang dapat meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
“Meskipun terdapat usaha dan kemajuan ketara dalam memperluas akses kepada pendidikan, jurang antara kawasan bandar dan luar bandar masih wujud. Banyak kawasan pedalaman masih kekurangan kemudahan pendidikan yang sempurna, sekali gus menyukarkan usaha menyediakan peluang yang sama rata kepada semua pelajar,” ujarnya.
Menurutnya, Kerajaan Sarawak sentiasa komited memperkasa sektor pendidikan melalui pelbagai program dan inisiatif, dengan memberi tumpuan kepada pembangunan infrastruktur, kemudahan asas serta penglibatan aktif masyarakat.
Dalam pada itu, Abang Johari turut menekankan keperluan menyediakan latihan berterusan kepada para guru agar mereka dapat mengaplikasikan pendekatan pengajaran yang progresif dan relevan dalam mendidik generasi muda Sarawak. – TVS