KUALA LUMPUR, 8 April: Sebanyak sembilan struktur telekomunikasi di sekitar Putra Height terjejas susulan insiden letupan paip gas yang menyebabkan kebakaran besar pada 1 April lalu.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) memaklumkan enam daripadanya dimiliki oleh UMobile, satu milik CelcomDigi dan dua milik Maxis.
Jelasnya, kesemua struktur telekomunikasi itu telah mengalami gangguan bekalan elektrik dan telah dipulihkan sepenuhnya pada hari kejadian oleh syarikat penyedia perkhidmatan (Telco).
“Bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan Internet kepada para petugas dan mangsa yang berlindung di Pusat Pemindahan Sementara Masjid Putra Heights, pihak Telco telah mengambil langkah segera dengan mengoptimumkan struktur sedia ada untuk memenuhi peningkatan keperluan perkhidmatan,” kata SKMM menerusi kenyataan media hari ini.
SKMM memaklumkan, pihaknya akan terus memantau secara rapi dalam memastikan kualiti perkhidmatan komunikasi kekal pada tahap terbaik buat mangsa yang berlindung di PPS tersebut.
Menurutnya, pihak Telco turut menawarkan pelbagai perkhidmatan dan sokongan kepada mangsa terkesan termasuk penggantian kad SIM dan peranti yang rosak, penyelarasan bil serta membuka kaunter perkhidmatan khas di lokasi itu.
“Selain itu, sebuah unit Mobile Cellular Vehicle (MCV) turut digerakkan ke lokasi bagi meningkatkan lagi kualiti liputan di kawasan berkenaan,” kata kenyataan itu.
Pada masa sama SKMM memaklumkan Telekom Malaysia (TM) turut menyediakan kemudahan WiFi percuma di dua lokasi PPS sebagai langkah tambahan. – TVS