KUCHING, 15 Nov: Hospital Sarikei akan melaksanakan saringan terhadap 21 pelajar dari Meradong pada 10 Januari tahun depan, kata Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat, Datuk Dr Annuar Rapaee.
Beliau berkata, bilangan pelajar di Meradong yang menunggu untuk saringan bagi kemasukan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) tidak mencapai jumlah 100 orang.
“Kita maklum bahawa proses saringan ini agak rumit. Setelah mengadakan mesyuarat pada 31 Oktober, Hospital Sarikei telah memberi temu janji untuk saringan berkenaan pada 10 Januari 2025.
“Langkah ini penting bagi mengesan dengan awal sekiranya ada dalam kalangan pelajar ini yang menunjukkan kelewatan perkembangan berbanding rakan sebaya mereka dalam kemahiran asas menulis, membaca, dan mengira,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan ADUN Meradong, Datuk Ding Kuong Hiing, berkenaan pelajar sekolah rendah yang sedang menunggu saringan kemasukan ke PPKI pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.
Menurutnya, guru merupakan individu yang paling penting untuk mengesan perkembangan kanak-kanak dalam bilik darjah sebelum mereka dihantar ke langkah seterusnya untuk saringan.
“Seperti yang saya katakan tadi, penting untuk mengesan jika ada pelajar yang menunjukkan kelewatan perkembangan berbanding rakan sebaya mereka. Sebelum dihantar ke hospital, individu yang paling penting untuk mengesan adalah guru di dalam kelas.
“Apabila guru mengesan ada pelajar yang lemah, mereka akan dirujuk ke empat pejabat iaitu ahli audiologi, ahli terapi cara kerja, ahli terapi pertuturan dan juga psikologi pendidikan.
“Selepas keempat-empat kumpulan ini mengesahkan bahawa terdapat kelewatan dalam tahap perkembangan, mereka akan dirujuk ke hospital untuk mendapatkan diagnosis yang disahkan.
“Sebaik sahaja mereka mendapat diagnosis perubatan yang disahkan, mereka akan dirujuk ke Jabatan Kebajikan sebagai sebahagian daripada proses tersebut dan kemudian mereka akan dihantar kepada Pegawai Pendidikan Daerah di mana mereka akan diselaraskan tahap yang mereka perlu ditempatkan dalam PPKI,” ujarnya.
Annuar mendedahkan bahawa statistik Kementerian Pendidikan menunjukkan angka yang mengejutkan yang mana 28 peratus pelajar yang memasuki Tahun 1 tidak mempunyai kemahiran asas menulis, membaca, dan mengira, dan daripada jumlah itu, 5 hingga 6 peratus daripada mereka masih tidak dapat menguasai kemahiran sehingga Tahun 2 hingga Tahun 6.
“Jika mereka sudah ketinggalan jauh atau tidak mampu bersaing dengan rakan sebaya, terdapat banyak program intervensi di sekolah yang telah dijalankan oleh Kementerian Pendidikan untuk membantu pelajar-pelajar ini.
“Jika tiada intervensi awal, pelajar ini akan tercicir dari sekolah dan ini akan menimbulkan masalah sosial kepada negeri kita,” jelasnya.-TVS