KUCHING, 21 Nov: Kerajaan Sarawak akan memperuntukkan sejumlah RM27 juta untuk pembinaan kapasiti dalam tenaga kerja Perkhidmatan Awam Sarawak (SCS) bagi memudahkan mereka sebagai pembawa perubahan dan transformasi.
Menteri Kewangan dan Ekonomi Baru, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, berikutan dengan pandemik COVID-19, keperluan untuk terus mengukuhkan perkhidmatan awam menjadi keutamaan kerajaan negeri.
Justeru, beliau berkata, perlaksanaan melalui pelbagai inisiatif, program dan projek di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) memerlukan tenaga kerja perkhidmatan awam negeri yang cekap dan efisien.
Baca artikel berkaitan:
1. Belanjawan Sarawak 2023: RM1.12 bilion untuk pembangunan infrastruktur
2. Belanjawan Sarawak 2023 cenderung pembangunan
Di bawah Bajet 2023, beliau berkata, penekanan yang lebih akan diberikan ke arah perkhidmatan Kerajaan Negeri lebih mudah diakses dan mesra digital, mengurus bakat melalui perlaksanaan pelbagai program Latihan, Pendidikan dan Pembangunan (TED) untuk membantu mengasah bakat kepimpinan serta membantu penjawat awam memanfaatkan kemahiran untuk menyampaikan perkhidmatan bertaraf dunia.
“Program ini termasuk menghantar pegawai kanan ke luar negara untuk mengikuti kursus dan program anjuran institusi pengajian tinggi terkenal seperti Universiti Harvard dan Institut Pentadbiran Perniagaan Eropah (INSEAD) Singapura.
“Selain itu, menambah baik sistem pengambilan yang membolehkan kami memilih calon yang berkelayakan tinggi, meningkatkan sistem pengurusan prestasi dan memperkenalkan inisiatif Kesejahteraan Pekerja SCS untuk meningkatkan prestasi kerja dan meningkatkan produktiviti dalam Tenaga Kerja SCS, ” katanya.
Beliau berkata demikian ketika membentangkan Kewangan dan Ekonomi Baru melibatkan RUU Perbekalan (2023) 2022 pada Penggal Pertama Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak Ke-19 di sini, semalam.
Mengenai penstrukturan semula perkhidmatan awam negeri, beliau menjelaskan bahawa menstruktur semula sektor awam termasuk penstrukturan semula guna tenaga sektor awam untuk menangani jurang pekerja dalam struktur SCS serta untuk menampung pengembangan perkhidmatan awam adalah mustahak dalam penyampaian mutu perkhidmatan awam.
“Menaik taraf dan mewujudkan jawatan akan menyediakan perkhidmatan awam kapasiti yang diperlukan untuk menyesuaikan dan bertindak balas secara berkesan dan cekap kepada keadaan yang berubah-ubah dan menyelaraskan dirinya untuk memenuhi matlamat Strategi Pembangunan Pasca Covid-19 2030 (PCDS 2030),” katanya.
Kerajaan Negeri juga komited untuk menyediakan persekitaran kerja yang kondusif untuk kesejahteraan SCS dan pada tahun 2023, sejumlah RM28 juta akan diperuntukkan untuk penyelenggaraan pejabat dan kuarters bangunan kerajaan negeri, khususnya yang berada di kawasan luar bandar.
Sementara itu, sejumlah RM167 akan diperuntukkan untuk menaik taraf bangunan sedia ada dan pembinaan baharu.
Menyentuh mengenai pengukuhan tadbir urus yang baik, Abang Johari berkata, pengukuhan integriti dalam kalangan perkhidmatan awam, malah masyarakat sivil, akan terus menjadi keutamaan dan kerajaan telah memulakan pengukuhan integriti dan tadbir urus yang baik dengan pelaksanaan pelbagai inisiatif dan program di bawah Anti- Rancangan Rasuah.
Inisiatif seterusnya adalah kursus integriti khas untuk SCS, setakat ini Kerajaan Negeri mempunyai 90 Pegawai Integriti Bertauliah (CeIO) dan 74 lagi yang telah menjalani latihan selama tiga bulan, Unit Integriti juga telah ditubuhkan di semua agensi negeri bagi melaksanakan aktiviti berkaitan integriti. – TVS