KUCHING: Kejadian tanah runtuh berhampiran Kampung Haji Baki di Jalan Batu Kitang di sjni sekitar tengah malam pada 16 Julai lepas telah menyebabkan kerosakan kabel elektrik yang menjejaskan bekalan tenaga kepada pelanggan di Batu Kitang, Bau, Lundu dan Sematan.
Sarawak Energy Bhd segera mengerahkan pasukan operasinya untuk menilai impak kejadian tanah runtuh itu dan berjaya memulihkan bekalan tenaga kepada pelanggan yang terjejas sekitar jam 2.00 pagi menerusi satu litar alternatif.
Pengurus Wilayah SEB bagi Wilayah Barat, Choo Min Chong, berkata kerja membaik-pulih dihambat oleh keadaan yang tidak selamat di tapak tanah runtuh dan dalam masa beberapa hari yang akan datang, pasukan itu akan berusaha untuk meletak kabel yang melangkaui tapak tanah runtuh.
“Pergerakan tanah di tapak tanah runtuh menghambat kemajuan pasukan untuk menjalankan kerja pemulihan dengan selamat dan cepat. Kami benar-benar menghargai kefahaman pelanggan kami,” kata Choo.
Untuk maklumat lanjut dan terkini mengenai perkhidmatan, pelanggan boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan 24/7 SEB di talian 1300-88-3111 atau emel kepada customercare@sarawakenergy.com.
Pelanggan juga boleh memuat-turun aplikasi SEB, SEB cares, yang boleh dijumpai dalam Google Play dan Apple App Store, untuk mendapatkan bantuan.